A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 22 perc

Mi teszi igazán emlékezetessé a nyitott világú játékokat?

A videó azt boncolgatja, milyen tervezési döntések különböztetnek meg egy igazán életteli, izgalmas open world játékot a felszínesen hatalmas, de gyorsan unalmassá váló világoktól.

Az elmúlt években az open world, vagyis nyitott világú játékok hatalmas népszerűségre tettek szert, gigászi költségvetésekkel és hatalmas térképekkel. Mégis, sok modern open world játék nem képes tartósan lekötni a játékosokat. Mi lehet ennek az oka?

A videó vizsgálja, miért érződnek egyes nyitott világok élettelinek, míg mások üresnek vagy unalmasnak; kiemeli például a GTA 5 Los Santos városának briliáns részleteit, ahol minden karakternek megvan a napi rutinja, és szembenállítja ezt a Mind’s Eye statikus, lélektelen világával.

Felmerül a kérdés, hogyan teremthetnek a fejlesztők hiteles, dinamikus világot, és miképp lehet a játékosokat organikusan felfedezésre ösztönözni, anélkül, hogy minden lépést előre kijelölnének számukra. Ezzel kapcsolatban példák érkeznek a Cyberpunk 2077, Far Cry 3, vagy épp a Zelda: Breath of the Wild világához kapcsolódó megoldásokról.

A videó továbbá boncolgatja a „frikció” fontosságát, azaz hogy a lassabb, kihívásokkal teli közlekedés vagy átvezetés hogyan járulhat hozzá az élményhez – például a Death Stranding esetében a nehéz és jelentőségteljes utazások vagy a Spider-Man könnyed mozgása közötti különbségek révén.

Szóba kerül a felfedezés motivációja is, és arról is diskurzus indul, miért éri meg a fejlesztőknek nagy költségek árán is nyitott világokat készíteni. Egy pszichológiai elmélet, a self-determination theory ad keretet annak megértéséhez, hogyan érik el ezek a játékok, hogy a játékosok igazán elmélyüljenek a világukban.