A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 18 perc

Mely étrend-kiegészítők érdemelnek figyelmet, és melyek nem?

Az étrend-kiegészítők tudományos hátterét vizsgálják: melyek ígéretesek, melyek hatása kérdéses, és mire érdemes odafigyelni, ha ilyen termékeket vásárolunk.

Az elmúlt évben számos népszerű étrend-kiegészítő hatékonyságát vizsgálták, amely témában a közönség is rengeteg kérdést tett fel. Ezek közé tartozik például az omega-3 zsírsavak szerepe a szív- és agy egészségében, illetve különféle bőrproblémák és gyulladásos betegségek esetén kifejtett pozitív hatásaik.

Néhány kiegészítő, például a taurin és a CoQ10, reménykeltő eredményeket mutat bizonyos területeken, például izomteljesítmény vagy migrén kezelésében, azonban ezek hatása sokszor csak kis esetszámú vizsgálatokból ismert.

A tradicionális gyógynövények, mint a ginkgo és a ginseng, továbbra is középpontban állnak, de a memóriára vagy figyelemzavarra (ADHD) gyakorolt hatásukról vegyes vagy bizonytalan tudományos eredmények születtek. Sok esetben a vizsgálatok kevés résztvevőn, főleg gyermekeken történtek, így az általánosíthatóság kérdéses.

Fókuszba került a D-vitamin és a folát megfelelő formáinak adagolása, kiemelve a biohasznosulás és a személyre szabott táplálékkiegészítés jelentőségét, továbbá a túlzott bevitel veszélyeit is. Az olyan kiegészítők, mint a feverfew vagy az oregánó olaj, inkább csalódást okoznak, mivel a tudományos bizonyítékok gyengék, vagy inkább mellékhatásokat említenek pozitív eredmények helyett.

Az egész videó egyik fő kérdése, hogy léteznek-e univerzális csodaszerek, vagy mindenkinek egyéni igényei és biológiai adottságai alapján kell választania a kiegészítők közül.