Képzeld el, hogy egy ismeretlen világban sétálsz, ahol egy hatalmas, lángoló sárkány kanyarog az éjszakai égbolton, és te csak találgatni tudsz: vajon ellenség vagy barát? Ebben az elemzésben több ilyen játékélményt vizsgálunk, amelyek tele vannak rejtéllyel, titkokkal és ismeretlen mozzanatokkal.
Az alkotók számos módszerhez folyamodnak, hogy elrejtsék előlünk a válaszokat – legyen szó titokzatos, zárt ajtókról, homályos játékszabályokról vagy lenyűgöző, feltérképezetlen tájakról. A lehetséges válaszok után kutatva a kíváncsiság a fő hajtóerő: mi lehet az ajtó mögött, hogyan működik ez a rendszer, vagy épp milyen történeti titkokat őriz egy idegen civilizáció?
Felmerül a kérdés, a játékmenet tervezése hogyan találja meg az egyensúlyt az izgalmas sejtelmesség és a frusztráló félrevezetés között. Egyes fejlesztők megosztják gondolataikat arról, hány rejtély még izgalmas, mikor válnak a titkok túlterhelővé, vagy hogyan lehet úgy motiválni a játékost, hogy ő maga kutató módon keressen válaszokat.
Kitérünk arra is, miként lehet a játékosokat aktívan bevonni a rejtélyek megfejtésébe: van, amikor csak tudást kell szerezniük, másszor pedig a világ részleteit kell megfigyelniük vagy együttműködniük másokkal. A bemutatott esetekből kiderül, mennyi öröm rejlik egy titok saját kézzel történő feltárásában.
Végül izgalmas példákhoz nyúlunk, ahol egy-egy játék nemcsak véletlen vagy nyilvánvaló kérdéseket kínál, hanem olyan titkokat rejt el, amelyekről a játékosok nagy része sosem szerez tudomást – de aki mégis, valódi csodát élhet át.