A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 33 perc

Amikor a játékok titokban folytatják önmagukat: a metanarratíva és a ciklikus történetvezetés rejtelmei

Milyen, amikor egy videojáték saját folytatását rejti el a saját világán belül, és hogyan formálja ez a játékos élményét? Több ismert cím példáján keresztül kerül bemutatásra, miként játszanak el a fejlesztők a ciklikus történetvezetéssel és a metanarratív fordulatokkal.

Mit jelent, ha egy videojáték a saját folytatását rejti el önmagában? Ebben a videóban különféle játékokat ismerhetünk meg, ahol a folytatás vagy egy teljesen új fejezet váratlanul jelenik meg a cselekmény során, gyakran a játék történetének vagy mechanikájának részeként.

A szerző vizsgálja, mennyire tudatosan játszanak el ezek a címek a metanarratívával: miként teremt kapcsolatot a játékos és a játék között, amikor hirtelen átcsúszunk egy új, „második részbe”, vagy amikor a játék maga reflektál arra, hogy csak egy médium, ami sorozatként újra- és újraírható.

Szó esik az Earth Defense Force széria sajátos számozási és időhurkos narratíváiról, a World of Goo sorozat extrém idő- és térbeli ugrásairól, valamint a Stanley Parable folytatásának rejtett formájáról, ahol maga a játék újradefiniálja a folytatás fogalmát a játékos számára. Milyen érzés, ha egy cím sosem ad igazi lezárást, vagy ha a folytatás egy alternatív világként, újabb döntési lehetőségként jelenik meg?

Felvetődik a kérdés: mennyire lehetséges valóban „új” részt készíteni úgy, hogy a játék mechanikái, témái, folyamatai örökké visszatérnek? Vajon meddig működhet egy sorozat, ha minden folytatás önreflektív vagy körkörös szerkezetű lesz?