Az elmúlt években több ezer tehetséges játékfejlesztő veszítette el munkáját, és számos ismert stúdió zárt be, ami komoly változást hozott a játékiparban. E változások közepette a Monolith Productions bezárása különösen megrázó eseményként emelkedik ki, hiszen ez a stúdió már három évtizede formálta az iparágat kreatív és újító címekkel.
A Monolith játékai mindig friss ötletekkel és merész technológiai megoldásokkal tűntek ki. Olyan címeken keresztül, mint a Blood vagy a No One Lives Forever, különleges műfaji keverékeket, kiváló hangulatot és áttörő AI rendszereket láthattunk. Az ezekben alkalmazott játéktechnikai újítások, például a célorientált mesterséges intelligencia, máig hivatkozási alapnak számítanak.
A stúdió egyedi látásmódja minden játékában érezhető volt: a humortól a pszichológiai thrillerek atmoszférájáig, vagy a későbbi Shadow of Mordorban bevezetett, dinamikusan változó történetmesélésig. Az alkotások gyakran merítettek különféle filmek világából, és a stílusos kivitelezés mellett szakmai szempontból is mindig figyelemre méltóak voltak.
Az ismert játékok közül néhány mára szinte elfeledetté vált a hivatalos újrakiadások hiánya miatt, pedig a Monolith öröksége jelentős hatást gyakorolt a játékipar fejlődésére. A stúdió megszűnése égető kérdéseket vet fel arról, hogy mi lesz a kreativitás és az újítás szerepe a modern játékkiadók döntéseiben.