A Wii homebrew közösségben újabb botrány hullámokat kavart az elmúlt napokban, amikor a Homebrew Channel GitHub tárhelyét archívumba helyezték és lezárták a fejlesztések előtt. Sokan attól tartanak, hogy ezzel végleg lezárulhat a Wii közösségi fejlesztése, miközben a hír számos félreértést és téves információt szült a sajtóban és a rajongók között.
A vita gyökerei egészen a 2000-es évek elejéig nyúlnak vissza, amikor Maran (Hector Martin) – egy ismert fejlesztő – feltételezései szerint a homebrew szoftvereket működtető libOGC könyvtárban ellopott Nintendo SDK kódot használtak fel. Az idők során többször felmerült, hogy a könyvtár egyes részei, főként a threading implementációja, más forrásból származnak, például a nyílt forráskódú RTOS operációs rendszerből, de ezekhez formai jogosultságokat nem csatoltak. Mindez etikailag és jogilag is érzékeny kérdéseket vet fel.
A konfliktus során a LibOGC fejlesztői és más közösségi tagok véleménye is megjelent, ugyanakkor ők hangsúlyozták, hogy ebben az esetben nem művészi lopásról, hanem mérnöki munkáról és források átvételéről van szó. Miközben a Homebrew Channel mára elavultnak számít, egyre többen keresik a jogilag tiszta alternatívákat; ilyen lehet például a Dreamcast szcénában bevált KallistOS operációs rendszer GameCube-hoz történő portolása.
Felmerül a kérdés: vajon a Nintendo foglalkozik-e egyáltalán ezekkel a szoftverekkel, vagy az alternatív fejlesztések leállításával? Míg más platformokon komolyabb jogi lépések történtek, a Wii Homebrew közösség életében jelenleg inkább a figyelemfelkeltés és az ökoszisztéma múltjának bemutatása került előtérbe, mintsem valódi működési változások. Az események alapján érdemes elgondolkodni, milyen jövő vár a közösségi fejlesztésekre, és jár-e bármilyen következménnyel ez a mostani botrány.