Új korszak köszöntött be a mesterséges intelligencia és a klasszikus videojátékok találkozásában: a Microsoft bemutatta az AI által generált Quake 2-t. Ez a legendás FPS a 90-es évek végén forradalmasította a műfajt, most pedig az AI-technológia révén születik újjá, bár egészen más megközelítésben, mint ahogyan korábban megszoktuk.
Felmerül a kérdés: vajon tényleg játszható-e egy mesterséges intelligencia által generált klasszikus? A technikai részletek is sok érdekességet tartalmaznak: a Muse, a Microsoft Research mesterséges intelligenciája, mindössze egy hétnyi videóanyagból tanulta meg egy Quake 2 pálya világát, miközben korábban éveken át trenírozták hasonló modelleket. Az FPS ezen AI-verziója azonban csak képkockánként működik, ráadásul korlátozott felbontásban, viszonylag egyszerű irányítással, és számos sajátos hibát is produkál – például néha egyszerűen eltűnnek tárgyak a modell memóriájából.
A videó kitér arra is, hogy hasonló AI-kísérletek már futnak más játékokkal is (például Google Labs: Doom, Genie projekt), és egyre nagyobb szerepe lehet a gépi tanulásnak a videojátékok lementésében, újraalkotásában és interaktív bemutatásában. Az előadás számos kérdést felvet: vajon hová vezet ez az irány, mennyire lesznek alkalmasak az AI-modellek komplexebb játékok generálására, és milyen lehetőségeket nyithat mindez a játékmegőrzésben?
Miközben a játékélmény jelenleg még „döcögős”, az AI gyors fejlődésével kapcsolatos várakozások, valamint az ilyen projektek mögötti nagyvállalati motivációk igen izgalmas gondolatmenetet indítanak el a nézőben.