Idén Halloween előtt szokatlanul meredek csokoládéáremeléseket tapasztalhatnak a vásárlók. Olyan nagy nevű gyártók, mint a Hershey, a Lindt és a Nestlé is kénytelenek voltak árat emelni, egyes esetekben kétszámjegyű százalékkal.
Mi áll az áremelkedés hátterében? Az egyik legfontosabb tényező, hogy a kakaó világpiaci ára az év eleje óta több mint duplájára nőtt: ehhez hozzájárul az is, hogy főként Nyugat-Afrika régióiban – például Elefántcsontparton és Ghánában – szélsőséges időjárás, aszály és növényi betegségek súlyos károkat okoztak a termésben.
Ezenkívül új amerikai importvámokat is bevezettek egyes kulcsfontosságú kakaótermelő országokkal szemben, akár 25%-os mértékben. Ez tovább növeli a beszállítók költségeit. Emellett a fogyasztói kereslet világszerte tovább emelkedik, a piac elemzői szerint évente mintegy 5%-kal bővülhet.
Felmerül a kérdés: mit tehetnek a fogyasztók? Érdemes lehet alacsonyabb kakaótartalmú, olcsóbb márkákat keresni, vagy figyelni az ár-gramm arányt, mert egyre több gyártó csökkenti a termékek méretét anélkül, hogy az árat módosítaná.