A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Zillow milliárdos bukása: az iBuying kaland tanulságai

Megdöbbentő összeomlás, veszélyes algoritmusok és piaci torzulás: miért égetett el dollármilliárdokat az egyik legnagyobb online ingatlanplatform?

A Zillow hatalmas veszteségeket szenvedett el, amikor megpróbált belépni az ingatlanpiac új szegmensébe, az „iBuying” modellbe. Ennek során házakat vásároltak fel, hogy felújítás után gyorsan továbbértékesítsék őket, és ezzel új szintre emeljék az ingatlanpiaci forgást.

Kezdetben visszafogott, kis volumenű próbálkozások jellemezték a vállalat stratégiáját, majd villámgyors terjeszkedés vette kezdetét, és több tízezer ház megvásárlását tűzték ki célnak. A gyors növekedés érdekében jelentős változások történtek: a humán ellenőrzési pontokat háttérbe szorították, és teljesen az algoritmusokra és automatizált értékbecslésekre bízták a döntést.

A piacon folyamatosan éleződő verseny kényszerítette a Zillow-t, hogy újabb és újabb rekordokat döntsön a vásárlások számában, miközben vetélytársak, mint az Opendoor és az Offerpad is agresszíven terjeszkedtek. Eközben a vállalat egyre magasabb ajánlatokat tett a lakásokra, ami veszélyes spirált indított el az árakban, és torzította a piacot is.

A videó érdekes kérdéseket vet fel az automatizációról, az algoritmusok megbízhatóságáról és a piaci túlzó várakozások kapcsolatáról. Vizsgálja, hogy mennyire torzíthatja egy-egy nagyvállalat szereplése a valós folyamatokat, és milyen következményekkel járhat, ha egy stratégiai döntést nem támasztanak alá kellő mértékű előzetes vizsgálatok, illetve körültekintő mérlegelés.