A
A

UMA hamarosan bemutatkozik

  • Angol
  • Magyar
  • 17 perc

Ventilátoros autózás: a McMurry Spearling forradalma égen és földön

Egy úttörő technológiával felszerelt autó most először bizonyítja, hogy fejjel lefelé is képes közlekedni – mindezt a saját, ventilátorok által generált leszorítóerejével éri el. A videó a McMurry Spearling lélegzetelállító mérnöki megoldásait és a versenysport jövőjét elemzi.

Mi történik, ha egy autó nemcsak a földön, hanem fejjel lefelé, a mennyezeten is képes közlekedni? Egy olyan technológiai bravúrt mutat be a videó, ahol az autó saját leszorítóerejével tapad meg a felületen, mindenféle kaszkadőrmunkát vagy tehetetlenség kihasználása nélkül.

A főszereplő jármű, a McMurry Spearling, úgynevezett „fan car”, vagyis ventilátorokkal vákuumot hoz létre az alja alatt, ezzel hatalmas nyomáskülönbséget és leszorítóerőt generál. A nézőt arra invitálják, hogy együtt számolja ki, mennyi elméleti leszorítóerő termelhető a környező légnyomásból, majd azt is bemutatják, hogyan segítenek a speciális szoknyák és a légzárás a vákuum fenntartásában.

Milyen veszélyeket rejt, ha nem tökéletes a felület, például csúszós vagy nedves az út, és a jármű oldalra vagy fejjel lefelé tartózkodik? A tapadáshoz szükséges erő kiszámítása izgalmas kérdéseket vet fel, és demonstrálják, mekkora jelentősége van a tapadást növelő felületeknek, mint például a grip tape.

A videó továbbá összehasonlítja a ventilátoros leszorítóerőt a hagyományos aerodinamikai megoldásokkal, például a Dodge Viper ACR passzív aerodinamikai elemeivel, valamint szóba kerülnek a Forma-1 és a Formula E követelményei. Ősi technológiát, banokra vonatkozó szabályokat és a modern energiahatékonyságot vetik össze.

Több érdekes felvetés is elhangzik: vajon hasznosítható-e ez a technológia közforgalmú autókban, vagy marad a versenypályák sajátossága? Miben különbözik ez a rendszer attól, amit régen a Formula 1-ben próbáltak ki? És mennyire változtatja meg a motorsport jövőjét?