A Valve éveken át titokban finanszírozott egy fejlesztői csapatot azzal a céllal, hogy alternatívát teremtsenek a Windows helyett, amely a PC-s játékosok körében meghatározó platform. Ezek a fejlesztések főként a Linux-alapú SteamOS és a multiplatformos kompatibilitás köré épülnek.
A háttérben olyan projekteket támogatnak, mint a FEX, amely lehetővé teszi, hogy Windowsra írt játékok ARM processzorokon is fussanak, például mobiltelefonokon. Ez a technológia a különböző hardverek közötti átjárást segíti elő, és lehetőséget teremt arra, hogy akár Androidos eszközökön is elinduljanak Windows-játékok.
A fejlesztések során a Valve rengeteg nyílt forráskódú projektet támogat, köztük az AMD grafikus drivereit, a DirectX fordítást és a CPU emulációt. Mindezt az egész Linux-játékos közösség teszteli, így folyamatos fejlesztésen és hibajavításon esik át a rendszer.
Különös hangsúlyt kap az, hogyan építi fel a Valve az ökoszisztémáját: SteamOS, Proton, DXVK, VKD3D – mind arra szolgál, hogy a Windows nélkül is gördülékenyen fussanak a játékok, miközben a fejlesztőknek nem kell külön erőfeszítéseket tenniük a Linux vagy ARM támogatás érdekében.
A verseny egyre élesedik a Microsoft és a Valve között. Miközben a Steam Deck és a SteamOS folyamatosan fejlődnek, a Microsoft is igyekszik javítani a Windows játékélményét, főleg kézi konzolokon és ARM platformokon, de az örökségből adódó nehézségek miatt a Windows még le van maradva ezen a területen. Ezek az alternatívák és a technológiai irányzatok új, izgalmas kérdéseket vetnek fel a PC-s játék jövőjéről.










