Vitco, New York egyik vezető kókuszvíz-forgalmazó cége súlyos üzleti kihívással néz szembe. Az amerikai importpolitika drasztikus változásaira számíthat, különösen azért, mert alapanyagának 100%-a olyan trópusi országokból származik, amelyeket Trump új, magas vámtarifákkal sújtana. Ezek az országok, köztük Brazília, a Fülöp-szigetek és Vietnam, kulcsszerepet játszanak a vállalat ellátási láncában.
A cég kiemelkedő pozíciót foglal el az amerikai piacokon, közel 40%-os részesedést birtokolva a kókuszvíz-szegmensben, miközben versenytársai, mint a Goya és a Harmless Harvest, jóval kisebbek. Mindez úgy történik, hogy az utóbbi években komoly növekedés és tőzsdei siker kísérte a Vitco pályafutását, még annak ellenére is, hogy 2021-ben egy hullámzó IPO-élményt éltek át.
A vállalat vezetői többféle stratégián dolgoznak – az alapanyagok forrásainak átcsoportosítása, illetve az ellátási lánc diverzifikálása is szóba kerül. Eközben a menedzsment igyekszik elkerülni az árak további emelését a fogyasztók felé, bár egyes elemzők szerint a tarifák érvénybe lépése esetén ez elkerülhetetlen lehet. A kérdés tehát: miként tud egy ilyen mértékben importfüggő cég alkalmazkodni a gyorsan változó kereskedelempolitikai környezethez?
Felmerül az is, hogy milyen szerepet tölthetnek be a piaci erőviszonyok, a beszállítói kapcsolatok, illetve az iparági akadályok ebben az élesedő helyzetben. Vajon a Vitco képes lesz megőrizni vezető pozícióját, vagy a vámtarifák bevezetése érdemben átrendezheti a kókuszvíz-piacot?