Donald Trump amerikai elnök bejelentett egy új, nagyszabású kereskedelmi megállapodást Japánnal, amelyet mindkét fél jelentősnek nevez. A hírre az amerikai és japán tőzsdék is emelkedéssel reagáltak, különösen az autógyártók részvényei törtek felfelé.
A megállapodás részeként Japán több mint 500 milliárd dolláros befektetést ígért az Egyesült Államok kulcsfontosságú ágazataiba, például a gyógyszeriparba és a félvezetőiparba. Emellett Japán megnyitja piacát amerikai autók, rizs és más mezőgazdasági termékek előtt. Az USA 15%-os vámot vet ki a japán autókra és alkatrészekre, míg az acél- és alumíniumtermékekre továbbra is 50%-os vám érvényes, ami még mindig alacsonyabb, mint a korábban tervezett 25%-os általános tarifa.
A piacok pozitívan fogadták a hírt, ugyanakkor az amerikai autógyártók – főleg a detroiti nagyvállalatok – aggályaikat fejezték ki. Szerintük a japán importot sújtó alacsonyabb tarifák hátrányos helyzetbe hozzák őket a belső piacon. A beszélgetés során felmerül az a kérdés, hogy a Trump-féle vámok és kereskedelempolitika politikai előnyt jelentenek-e számára, vagy inkább ártanak a hazai iparnak, különösen a középosztály és az autóipar szempontjából.
Gazdasági szakértők kiemelik, hogy miközben a kereskedelmi háború enyhülni látszik, mind az amerikai, mind a japán autóipar jelentős bizonytalansággal, megnövekedett költségekkel és csökkenő modellválasztékkal kell, hogy szembenézzen. Felmerül az is, hogy a hosszú távú versenyképességet hogyan befolyásolják ezek az új vámstruktúrák, és hogy az amerikai fogyasztók milyen áremelkedésekre, kínálatszűkülésre számíthatnak.