A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 20 perc

TikTok amerikai–kínai üzlet: Kérdések és válaszok az adatvédelemről és algoritmusokról

Az Egyesült Államokban zajló TikTok-üzlet hátterét, a nemzetbiztonsági és adatvédelmi kérdéseket, valamint az algoritmusok működésének emberi oldalát vitatja meg Emily Baker White új könyve kapcsán, miközben számos kérdés továbbra is nyitott marad.

Az interjú során alaposan megvitatják az Egyesült Államok kormányának és Kína kapcsolatát a TikTok kapcsán, miközben szó esik a TikTok amerikai műveleteinek esetleges eladásáról és a kapcsolódó nemzetbiztonsági kérdésekről.

Választ keresnek arra, hogy mit jelent pontosan egy ‘keretrendszer’ a TikTok megállapodásban, és milyen szerepe lehet a ByteDance-nek az új amerikai TikTok vállalatban. Felmerül a kérdés, hogy az algoritmus, a reklám- és e-kereskedelmi funkciók is a megállapodás részét képezik-e, és mennyi bevétel maradhat a ByteDance kezében a jövőben. A beszélgetésből kiderül, hogy ezekről továbbra is kevés a konkrétum, és jelentős kompromisszumokra lehet szükség.

Szó esik arról is, hogy az Oracle hogyan vesz részt a TikTok amerikai adatinfrastruktúrájának kialakításában és kezelésében, illetve befektetői szerepe is előkerül. Fontos téma, hogy ez a lépés mennyiben válasz az amerikai adatbiztonsági aggályokra.

A beszélgetés második felében a tartalomajánló algoritmusok emberi tényezőit is elemzik, kitérve arra, hogyan befolyásolják a platform dolgozói a trendeket, és hogy valójában mennyire emberközeli, illetve átlátható a TikTok működése. Érdekes morális és társadalmi dilemmák is felmerülnek azzal kapcsolatban, hogy egy algoritmus – valójában emberek által alkotott döntések összessége – milyen mértékben tudja formálni a felhasználók látásmódját, illetve hogyan járul hozzá az információszerzés szabadságához vagy annak korlátozásához.