Elon Musk ambiciózus terve, a Tesla robotaxi szolgáltatása, újabb kérdéseket vet fel: vajon a jövőben a Tesla-tulajdonosokat is perelhetik hibás robotaxi balesetek esetén? Eddig a tesztidőszak során alig történt komolyabb incidens, azonban egy kisebb baleset is felhívta a figyelmet a lehetséges kockázatokra.
Befektetők izgatottan számítanak arra, hogy az önvezető autók forradalmasíthatják a közlekedést és új bevételi forrásokat teremthetnek. Ám a technológia fejlődése a jogi környezetet is próbatétel elé állítja: ki a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz? Az autó tulajdonosa, a gyártó, vagy esetleg mindkettő?
Szakértők – köztük jogászok és egyetemi professzorok – különféle megközelítéseket javasolnak. Egyesek úgy vélik, a jelenlegi jogi keretek elavultak, ezért országos szintű, egységes normákra lenne szükség az autonóm járművek esetében. Mások szerint a felelősség átruházása – például egy robotaxi-flotta tulajdonosi rendszerében – további bonyodalmakhoz vezethet.
A diskurzus középpontjában az áll: mennyiben értékeljük másként a mesterséges intelligencia által vezérelt baleseteket a hagyományos emberi hibákkal szemben? És hogyan alakítható ki igazságos, átlátható felelősségi rendszer mind a Tesla, mind a járműtulajdonosok számára?