A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 9 perc

Szimulációk rétegei: Mennyire valóságos a világ, amiben élünk?

Többrétegű szimulációk technikai modelljein keresztül gondolkodunk el arról, hogy mennyire valóságos az általunk ismert világ, és hogyan homályosodnak el a határok a szimulált és a valódi létezés között.

A videó a szimulációs elmélet filozófiai és technikai megközelítéséről szól, bemutatva egy saját építésű, többrétegű szimulációs rendszert, amely különböző virtuális gépek és emulátorok egymásba ágyazásával működik.

Régi legendás számítógépek, például a PDP-11/34 és a DEC VAX 4000 szoftveres emulációján keresztül érzékelteti, mennyire valósághű lehet egy teljesen virtuális környezet, ahol minden ‘rendszer’ a ráépülő szintektől függetlenül önálló realitásnak érzékeli önmagát.

A nézőt végigvezeti azon az eszmefuttatáson, hogy miként lehetséges, hogy mi is egy hasonlóan összetett szimuláció rétegében létezünk, és mi lenne, ha sosem tudhatnánk meg, hol érhetjük el a valóság alapját.

Felveti a szimulációs univerzum filozófiai dilemmáit: vajon észrevehetőek-e a valós világban szimulációs hibák vagy ‘glitchek’, illetve milyen döntési nehézségeket vet fel az, ha nem tudhatjuk biztosan önmagunk vagy mások valóságosságát.

A fizika, az emberi észlelés korlátai, valamint a morális és egzisztenciális kérdések is kiemelt helyet kapnak, a mesterséges tudatosság, halhatatlanság, valamint a valóság és szimuláció közti határok elmosódása is központi kérdéssé válik.