A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 4 perc

Stagflációs félelmek és csökkenő fogyasztói bizalom Amerika gazdaságában

Amerikában a fogyasztói bizalom jelentősen csökkent, miközben az infláció újból növekszik, és a munkanélküliség is emelkedést mutat. A gazdasági bizonytalanság hatásai már a mindennapi vásárlási szokásokban is érezhetők.

Az amerikai fogyasztók körében negatív hangulat uralkodik a gazdasági helyzet kapcsán, annak ellenére, hogy hivatalos források az infláció mérséklődését hangsúlyozzák. Friss felmérések alapján a fogyasztói bizalom közel 5%-kal csökkent az előző hónaphoz képest, miközben az infláció is emelkedni kezdett.

Egyre többen keresnek állást, mint ahány lehetőség elérhető, ami növekvő munkanélküliséghez vezet. A foglalkoztatási adatok változásaira a Federal Reserve kamatcsökkentéssel kíván reagálni; ez ugyan mérsékelhetné a hitelkamatokat, ám a mindennapokban nem biztos, hogy gyorsan érzékelhető lesz.

Az élelmiszerárak – így például a kávé – drasztikusan emelkedtek, amit a nemrégiben bevezetett vámok és importadók is súlyosbítottak. A vállalatok eddig igyekeztek elkerülni, hogy teljes mértékben áthárítsák ezeket a pluszköltségeket a fogyasztókra, de az év végi időszak felé közeledve egyre nehezebb ezt kivitelezni.

Sok ember számára a vásárlóerejük csökkenése miatt átgondoltabban kell dönteniük, mire költenek; egyre többen választják az olcsóbb éttermeket, vagy mondanak le a korábban megszokott, magasabb színvonalú szolgáltatásokról. Az ünnepi szezon előtt különösen izgalmas kérdés, hogyan változik a fogyasztók költési hajlandósága ebben a bizonytalan gazdasági környezetben.