A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 6 perc

Sonder: a Marriott-tal kötött üzlet utáni gyors összeomlás története

A Sonder példája azt mutatja be, hogyan vezethet a gyors növekedés, a kockázatos üzleti modell és egy váratlan partnerség a vendéglátóipari startup drámai bukásához.

Az elmúlt hetekben több ezer utazó osztott meg videókat és bejegyzéseket arról, hogy váratlanul ki kellett költözniük szállodai szobáikból, gyakran kevesebb mint 24 órás határidővel. Egy meglepően gyors összeomlás nyomán a Sonder nevű vendéglátóipari startup hirtelen utasította ügyfeleit, hogy pakoljanak és hagyják el a szállásokat.

Az alapítás története Montrealhoz kötődik, ahol a cégalapító, Francis Davidson diákként felismerte, hogy a nyári időszakban rengeteg lakás üresen áll, pedig sokan keresnének ideiglenes szállást. A vállalkozás azzal tűnt ki, hogy nem vásárolt ingatlant, hanem hosszú távú bérleti szerződésekkel működtetett profi, hotel szintű szolgáltatásokat nyújtó lakásokat.

Bár a koncepciót a befektetők és ügyfelek is izgalmasnak találták, a gyors terjeszkedés költségei, a piaci bizonytalanság és a járvány utáni átalakuló kereslet üzleti nehézségekhez vezettek. Az IPO-hoz kapcsolódó pénzügyi problémák és egy váratlan partnerség a Marriott-tal új reményeket keltettek, de a gondok tovább gyűrűztek.

Felvetődik a kérdés, hogy mennyire életképesek az olyan üzleti modellek, ahol a fix költségek jelentősen meghaladják a bevételeket, illetve, hogy mi vezethet odáig, hogy egy óriási vállalat partnerként és hitelezőként is magára maradjon egy startup csődjénél. A videó izgalmasan járja körül azokat a tényezőket, amelyek egy dinamikusan növekvő, innovatívnak tűnő céget a bukás szélére sodorhatnak.