A
A

Csak YouTube-on nézhető meg

  • Angol
  • Magyar
  • 9 perc

Robotaxik és önvezető autók: a közlekedés új korszakának kezdete 2025-ben

Az autonóm robotaxik 2025-re elérték a tömegekhez vezető fordulópontot, és a nagy technológiai cégek világszerte versenyeznek az önvezető jövőért.

2025 jelentős év a robotaxi iparág számára, hiszen a szolgáltatás mostanra meghatározó szereplővé vált az autóiparban és a városi közlekedésben. Az Egyesült Államokban a Waymo bejelentette, hogy már autópályákon is működik San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben, sőt, további területbővítést is tervez. Az Amazon tulajdonában álló Zoox is újabb lépést tett: Las Vegasban elindította közszolgáltatását a nagyközönség számára, ezzel hivatalosan is beszállt a robotaxi versenybe.

A Tesla is aktív szereplőként jelenik meg, ám szolgáltatásuk még csak demonstrációs módban fut, szigorú korlátozások mellett és emberi felügyelettel. Miközben a Waymo és a Zoox járművei rádiót, lidart és kamerákat alkalmaznak, a Tesla megközelítése főként a kamerákra épít, amely technológiai különbségeket és eltérő fejlődési utakat eredményez.

Nem csupán az amerikai piac mozgolódik: Ázsiában a Baidu Apollo Go szolgáltatása gyorsan terjeszkedik, több kínai nagyvárosban és nemzetközi területeken is jelen van. Az egyes városokban már több százezres nagyságrendben indultak el teljesen önvezető fuvarok. Emellett további vállalatok, mint a Pony.ai, a WeRide, a Nuro és a May Mobility is fejlesztik saját autonóm flottáikat, gyakran nagynevű partnerek bevonásával.

A videó kérdéseket vet fel a robotaxik működési megbízhatóságáról, a közlekedési infrastruktúra felkészültségéről, illetve arról, hogy miképp változtatják meg ezek az új technológiák a fogyasztói szokásokat és a városok mindennapjait. Érdekes dilemma, hogy vajon mikor következik be a teljes, emberi felügyelet nélküli működés, és milyen hatásai lesznek ennek a munkaerőpiacra vagy a hagyományos közlekedési szolgáltatásokra.