A ritmus és a metrum különbsége régóta foglalkoztatja a zenészeket és zeneteoretikusokat, annak ellenére, hogy elsőre sokak számára evidensnek tűnhet a válasz. A videóban a szerző hangsúlyozza, hogy bár a két fogalom összefügg, még a szakértők sem tudnak teljes konszenzusra jutni abban, pontosan hol húzódik köztük a határ.
Felmerül a kérdés: miért nincs egyértelmű különbség, ha mégis mindenki úgy gondolja, létezik eltérés. Gyakorlati példák ismertetik a 3/4-es és 6/8-as ütemek különbségét, valamint azt, hogyan segítenek ezek a zenei struktúrák abban, hogy a hallgató rátaláljon a dalok hangulatára, groove-jára.
Az elmélet mellett számos kulturális, történelmi, sőt fizikai tényező is befolyásolja, hogy miként érzékeljük a metrumot és a ritmust, valamint hogy ezek miként változnak különböző zenei hagyományokban. Szóba kerülnek a metrum különböző szintjei, a hangsúlyozás típusai és az agyunk megküzdése az egyszerű, szabályos mintázatoktól a bonyolult, aszimmetrikus ütemekig.
Mindezek mellett vitatott kérdés az is, létezhet-e metrum egyenlőtlen leütésközökkel vagy periodicitáson túlmutató szinteken, például mikroritmika vagy hipermetrum esetében. A bemutatott példák során az is felmerül, hogy a poliritmia és a polimetrum miben tér el egymástól, illetve hogyan befolyásolja mindez a zene érzékelését, befogadását.









