A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 24 perc

Rage Against The Machine: zenei és társadalmi feszültség a Testify dalban

A videó a Rage Against The Machine Testify című dalának komplex zenei és társadalmi rétegeit tárja fel, kitérve a disszonanciák sokféleségére és a hangszeres újításokra.

Ice-T szavaival indul a videó, aki kiemeli, hogy a zenetörténetbe azok írják be magukat, akik alkotnak vagy rombolnak. A Rage Against The Machine esetében mindkettő jelen van—nemcsak forradalmi dühükkel és zenei agressziójukkal tűnnek ki, hanem azzal az optimizmussal is, amely szerint a helyesen irányított düh változást hozhat.

A videó középpontjában a Testify című dal elemzése áll, amely a zenetörténet egyik legösszetettebb disszonanciáját mutatja be. Többféle zenei feszültség—harmóniai, regiszteri, tempó-, timbrális és még ritmikai disszonanciák—is megjelenik, amelyek mind egyfajta kognitív disszonanciát jelképeznek a társadalmi valóság és annak elhallgatása között.

A hangszeres játékban Tom Morello újító technikái külön figyelmet kapnak, mint például a Whammy pedál használata, pickup váltás és akár a gitárkábel segítségével keltett zajok is előkerülnek. A basszusgitár és a dob szerepe szintén egyedülálló, hiszen ezek is sajátos módon járulnak hozzá a feszültséghez és a struktúra folyamatos töréséhez.

A dal politikai üzenete végig jelen van: média-manipuláció, társadalmi igazságtalanság és az ehhez kapcsolódó visszafogottság vagy düh jelenik meg mind a zenei, mind a szöveges oldalról. Az elemzés számos kérdést vet fel: miként simul át a zenei feszültség társadalmi kérdésekké, hogyan válik a hangszerelés a mondanivaló hordozójává, illetve képes lehet-e a zene társadalmi változásokat indítani?

Megismerhetjük, milyen innovatív hangszeres megközelítésekkel járulnak hozzá a tagok ahhoz, hogy a zenei üzenet ilyen erőteljesen hasson. Érdekes zenei szerkesztési, mixelési trükkök is feltárulnak, amelyek hozzájárulnak a drámai hatáshoz.