Különleges élményről számol be a szerző, amikor élete első elektrosztatikus hangsugárzóját, a Quad 2912X modellt teszteli. Részletesen ismerteti első benyomásait a hangzásról, kiemelve a minden eddiginél tisztább, közvetlenebb és transzparensebb színpadképet, amely szakértői tapasztalatai ellenére is meglepetést okozott számára.
Egy barátját, David Chesy-t is meghívja a meghallgatásra, aki hosszú évek óta a legendás Quad ESL 57 tulajdonosa. Közös zenei élményeik során összehasonlítják a két generáció hangzását, és Paloma Machesky új albumán keresztül megvitatják a 2912X kivételes természetességét a vokál- és hangszerhangzás terén.
Különböző erősítőkkel végzett kísérletezéssel feltárja a hangsugárzó együttműködését eltérő teljesítményű elektronikákkal: a Pass Labs XA25-tel, SPL Performer 900-zal, First Watt SIT-3-mal és a Linear Tube Audio Century monoblokkokkal szerzett benyomásait részletezi. A Quad 2912X mérnöki fejlesztéseit, felépítését és fizikai paramétereit is bemutatja, kitérve a pontszerű hangforrást adó kialakítási elvekre és a konstrukció aprólékos továbbfejlesztésére.
Témaként felmerül, hogy a transzparencia milyen módon domborítja ki a felvételek hibáit, illetve miként viszonyul a Quad 2912X dinamikában, mélyhangokban és szubjektív élményben két másik referencia hangdobozhoz (Pure Audio Project Duet 15, Eclipse OAS, KO1 horn) egy színes zenei összehasonlítás során. A hangsugárzó különleges erősségei a kamarazene, jazz, folk és akusztikus műfajoknál bontakoznak ki igazán, míg rock, elektronikus vagy erőteljes műfajoknál visszafogottabb karakterét hangsúlyozza.
A tesztből részletes képet kapunk az elektrosztatikus hangsugárzók működéséről, a 2912X egyedi megoldásairól, és arról, hogy mennyire fontos a hozzá illő hanglánc minden eleme a maximális élményhez. Felvetődnek kérdések a szubwooferrel való összekapcsolás lehetőségeiről a felvételminőség adta kompromisszumokig, továbbá érdekes zenei ajánlásokat is találunk az albumajánló és nézői rendszerek bemutatása révén.









