A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 129 perc

Pszichedelikus szerek: Tudomány, történelem és terápiás lehetőségek Matthew Johnsonnal

Matthew Johnson professzor válaszol a pszichedelikumokkal kapcsolatos legizgalmasabb tudományos, történelmi és terápiás kérdésekre, bemutatva, hogyan formálják ezek a szerek a kultúrát, az emberi tudatot és a modern gyógyászatot.

Matthew Johnson, a pszichiátria és a viselkedéstudomány professzora a Johns Hopkins Egyetemen, már közel két évtizede kutatja a pszichedelikus szerek hatásait. Az interjú első részében arra világít rá, hogy ezek az anyagok miért különlegesek más tudatmódosítókkal szemben, és miért váltottak ki már ősidők óta intenzív társadalmi, kulturális és kreatív hatásokat.

Történelmi szempontból megfogalmazódott, hogyan futottak be a pszichedelikumok — különös tekintettel az 1950–60-as évekre, amikor a tudományos és társadalmi érdeklődés hirtelen felfutott, majd visszaesett a kutatások korlátozása miatt. Érdekes etikai és jogi kérdések is felvetődnek: mennyire biztonságosak ezek a szerek, mely országokban legálisak, illetve hogyan szabályozzák terápiás felhasználásukat?

A beszélgetés során kiemelt figyelmet kapnak a szóhasználatbeli különbségek — például a ‘pszichedelikum’, ‘hallucinogén’ és ‘entheogén’ szó jelentései —, és bemutatja, hogy ezek a kifejezések milyen eltérő fókuszt adnak a társadalmi-kulturális vitákban. Johnson részletesen ismerteti a pszichedelikumok agyi hatásmechanizmusait is, összevetve ezt a klasszikus antidepresszánsokkal és más pszichoaktív szerekkel. Felmerül, milyen szerepet játszanak a terápiában használt vezetők (guide-ok), hogyan épül fel egy pszichedelikus terápia, és miként segíti a tapasztalatok integrációja a fejlődést.

További témák között szerepelnek a főbb egészségügyi kockázatok, különös tekintettel a pszichotikus hajlamokra, illetve a terápiás potenciál okai. Érdekfeszítő kérdésként vetődik fel az is, hogy válhatnak-e ezek az anyagok egyszerre többféle mentális zavar kezelésének sarokkövévé, valamint hogy mennyire közelítenek a tudat és az ego megértésének „kemény problémájához”.