A
A

UMA hamarosan bemutatkozik

  • Angol
  • Magyar
  • 15 perc

Porsche hatütemű motor: új szintű teljesítmény és hangzás lehetőségei

A Porsche új szabadalma szerint létezik olyan hatütemű motor, amely extra teljesítményt és egyedi hangzást ígér, de még sok mérnöki kérdés vár megválaszolásra.

Mi történik, ha a hagyományos négyütemű motort továbbgondolják? Egy friss Porsche-szabadalom szerint lehetséges egy hatütemű konstrukció, amely a megszokott szívó, sűrítő, munka és kipufogó ütemekhez hozzáad még két további ütemet – ráadásul egy extra munkavégzési lehetőséggel.

A fejlesztés mögött az az elgondolás áll, hogy egyesítik a négyütemű és a kétütemű motorok sajátosságait; a dugattyú pályája is újszerű, hiszen két különböző felső és alsó holtpontot ér el, így a levegő-üzemanyag keverék és a kipufogógázok mozgása is intelligensen szabályozható.

Felmerül a kérdés, hogy honnan származik a második munkavégzési ütemhez szükséges levegő, és hogyan lehet egy ilyen rendszerrel a teljesítményt jelentősen növelni. A szabadalom különféle opciókat vázol fel: lehet benzin- vagy dízel-, befecskendező-rendszeres verzió, hengerszám sokféle lehetőséggel, de mindezek mellett a fő szempont a teljesítmény és a hatékonyság növelése.

Különleges megoldások jelennek meg például a vezérműtengely működésében, ami a főtengelyhez képest szokatlan arányban forog, illetve az egyedi hajtókar- és fogaskerék-kialakításban, amelyek miatt a dugattyú mozgása is eltér a szokásostól. Izgalmas kérdés, vajon hogyan alakul a motor kiegyensúlyozottsága, és milyen emissziós kihívásokkal kell szembenéznie egy ilyen rendszernek.

A videó külön rámutat, hogy a hatütemű elvvel akár jelentős teljesítménynövekedés is elérhető ugyanakkora lökettérfogat mellett, mint például egy Porsche 911 GT3 esetén. Ám kérdés marad, hogy valóban megvalósítható-e sorozatgyártásban, mivel a komplexitás, költségek és az egyenletes járáskultúra kihívásai mind izgalmas vitatémákat nyitnak meg.