A Pokémon Legends: Z-A egészen új irányba mozdul el a valós idejű harcrendszerével, ami forradalmasítja a sorozat eddig megszokott, körökre osztott formuláját. Az előzetes demó alatt négy részletből épültek fel a játékmeneti ízelítők, melyek mindegyike más és más aspektusát hangsúlyozta az új innovációknak.
A Párizs-inspirált Lumio City vad területein a játékosokat agresszív Pokémonok hada várja, miközben saját csapatuk szintje gyakran hátrányos helyzetbe kerül. Az evolúció és a mozdulatok használata is új szabályok szerint működik: a fejlődés mostantól tudatos döntés eredménye, a támadások pedig cooldownra kerülnek, nem pedig a megszokott PP-rendszerhez kötöttek.
Felmerül a kérdés, vajon a kaotikus, kevesebb stratégiát követelő harcrendszer mennyire tud szórakoztató maradni hosszabb távon, illetve hogy a klasszikus körökre osztott formulához képest mennyit veszít vagy nyer a játékmenet.
A ZA Royale játékmód egyedi feladatai és a rejtőzködő támadási lehetőségek is új színt visznek az élménybe, de a kihívások ismétlődővé és olykor humorossá válnak. További érdekes innováció a raid-jellegű főellenség csaták megjelenése, ahol a mega evolúció és a plusz támadások központi szerepet kapnak.
Az összkép egyelőre vegyes, felvetődnek olyan dilemmák, mint például hogy a játékos karaktere is sérülhet-e a harcban, vagy valóban célravezető-e az új, pörgősebb rendszer a hosszú évek alatt kifinomított „Pokémon vs. Pokémon” párharcok helyett.