A párizsi közösségi közlekedés egyik legendás gyűjteményéről szól a videó, amelyet jelenleg egy déli raktárban tárolnak, Verv Sanjage kerületében. Bent történelmi jelentőségű járművek sorakoznak: az 1900-as évekből származó, fából készült M1 metrókocsi, a legendás Sprague-Thomson szerelvény, valamint régi buszok, villamosok és elővárosi vonatok teszik teljessé a kollekciót.
Bár a gyűjtemény világszinten is ritkaságnak számít, a nagyközönség csak évente két-három alkalommal látogathatja meg, a szigorú épület-előírások miatt. A helyszín nem felel meg a szabványos múzeumi követelményeknek, így állandó kiállításról egyelőre szó sem lehet.
Felmerül a kérdés: miért nincs saját közlekedési múzeuma Párizsnak, mint Berlinben, Londonban vagy Budapesten? Jelenleg csak egy kis, önkéntesek által működtetett múzeum várja az érdeklődőket Chelles külvárosában, de ez is csak havonta kétszer, nyáron látogatható.
Az utóbbi hetekben azonban fordulat állt be: Jean Castex, a volt miniszterelnök és az RATP jelenlegi elnöke bejelentette, hogy egy új, nagyszabású közlekedési múzeum nyílik Párizs északi részén, egy hatalmas busz- és karbantartó csarnokban. A tervek szerint legalább 100 jármű és több ezer közlekedési relikvia kap majd helyet itt – a felújítás és költöztetés azonban több évig is eltarthat.
A látogatóknak tehát még várniuk kell, de addig is pár alkalommal lehetőségük nyílik részt venni egy-egy exkluzív nyílt napon. A város közlekedéstörténete és régi járművei tehát továbbra is rejtve maradnak – legalábbis egy ideig.










