December elérkeztével újra előtérbe kerülnek a szezonális, retró hangulatú videojáték-válogatások. Felidéződik a ’90-es évek egyik különös időszaka, amikor a fejlesztők szinte bármit belepakoltak játékukba, legyen az ismert zenék, grafikai elemek más programokból, vagy éppen klasszikus franchise-ok nyilvánvaló utánzatai.
Az eXoWin9x projekt révén egy régi, karácsonyi témájú játék került elő: a Pac-Guy Christmas Edition. Ez a szoftver nem csupán a Pac-Man nyomán készült, de annak szellemes, sőt, több ponton meglepően pimasz paródiája is, amely egyszerre idézi meg az eredetit és gúnyolódik rajta.
Kiemelkedően érdekes kérdés, miként kerülhetett a Pac Guy-sorozat, konkrétan a Pac Pack nevű gyűjtemény hivatalos bolti forgalomba annak ellenére, hogy a jogvédett Pac-Man elemeit egyértelműen felhasználták. A jelenség bepillantást enged a Golden Shareware-korszak törékeny jogi viszonyaiba és a kiadók cseles túlélési technikáiba.
A játék részleteiben gyakoriak más szoftverekből átvett zenék, hangeffektek és animációk is – a ‘Klik & Play’ vagy ‘Multimedia Fusion’ játékkészítő csomagok vizuális világával, továbbá filmekből és egyéb játékokból emelt betétekkel színesítve a rövidke játékmenetet. Ez a vegyes, humoros és nosztalgikus miliő egyszerre kelti fel a kíváncsiságot a retró játékpiac sajátos etikája iránt, és teszi kérdésessé a határokat jogsértés és kreativitás között.
Felmerül továbbá, hogyan működött a ’90-es évek shareware marketingje, miért volt népszerű a szezonális újracsomagolás, és hogyan próbálták a szerény fejlesztők a szoftverpiac nagyágyúit utánozni – és persze, milyen következményei lettek később a nyilvánvaló koppintásoknak.









