A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 9 perc

Normcore dizájn: az egyszerűség varázsa a vizuális kultúrában

Mitől tűnik ki egy dizájn, ha szinte semmi különleges nincs benne? A normcore irányzat titkait, jellemzőit és kulturális gyökereit ismerhetjük meg ebben a videóban.

A normcore dizájn szándékos egyszerűsége különleges helyet foglal el a kortárs vizuális kultúrában. Az irányzat gyökerei eredetileg a divat világából származnak, de mára meghatározóvá vált a grafikai tervezésben, arculatban és reklámban is.

A stílus fő jellemzője a minimalizmus szélsőséges formája: egyszerű színek, lesimított tipográfia, sallangmentes elrendezések. Mindezt gyakran olyan betűtípusok, mint a Helvetica vagy az Arial teszik lehetővé; ezeket gyakran alkalmazza számos nagy márka, például a Burberry, a Balenciaga vagy a PayPal.

Érdekesség, hogy a normcore nemcsak az ipari funkcionalitást idézi, hanem néha játékos vagy ironikus is. Ez a hozzáállás a fiatalabb generációk körében is népszerű, akik a vizuális zajjal szemben az egyszerűséget választják. A témához kapcsolódóan felmerül a kérdés: vajon a túlzottan letisztult, már-már unalmas dizájn hogyan válik mégis emlékezetessé, sőt trendivé?

Különböző területeken – UI tervezés, szerkesztőségi elrendezések, nyomtatott termékek, csomagolás – máshogyan jelenik meg a normcore hatása. Megvizsgálható, hogy mikor előnyös ezt a visszafogott stílust alkalmazni, és milyen kreatív lehetőségek rejlenek ebben a szándékosan „anti-dizájn” szemléletben.