A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 26 perc

Nintendo szabadalmi viták: veszélyben az alapvető játéktechnikák

A Nintendo új, vitatott szabadalmai alapvető játékmechanikákat védhetnek le, amelyek súlyos következményekkel járhatnak az egész videojáték-iparágra nézve.

Napjaink videojáték-iparának egyik legvitatottabb témáját járja körül a videó, amelyben a Nintendo két frissen kiadott amerikai szabadalmáról esik szó. Ezek a szabadalmak alapvető játékmeneti megoldások levédését kísérlik meg: az egyik a játékban hívható segédkarakterek megjelenésére és viselkedésére, míg a másik a repülő és földi hátasok közötti automatikus váltás folyamatára irányul.

A beszélgetés rávilágít arra, mennyire mélyre hathatnak ezek a szabadalmak: számos jól ismert és klasszikus online szerepjáték, illetve RPG – köztük a World of Warcraft, Everquest vagy akár Runescape – használ hasonló mechanikákat már évtizedek óta. Mégis, az új szabadalmak annyira általánosak, hogy alapvető, műfaji elemeket is érinthetnek, ezzel akadályozva a további fejlesztéseket vagy hasonló rendszerek szabad alkalmazását más cégek részéről.

Felmerül a kérdés: vajon mennyire szolgálja a szabadalom valóban az innovációt, ha túl tág megfogalmazása miatt akár egész játékstílusok fejlődését is visszafoghatja? Jogászok és ipari szakemberek is megszólalnak; többen is úgy látják, hogy ezek a szabadalmak egyes fejlesztőket akár teljesen ellehetetleníthetnek, hiszen egy nagyvállalat jogi apparátusával szemben szinte lehetetlen jogorvoslatot találni.

Sokan a Nintendo lépése mögött riválisok, például a Palworld fejlesztői elleni fellépést sejtenek, ám a döntés után most számos más játék és stúdió is veszélybe kerülhet. Különösen aggasztó, hogy a szabadalmak érvénytelenítése, visszavonása az amerikai rendszerben rendkívül nehéz, akár lehetetlen is lehet – főként, ha a hivatalnak magának kellene beismernie korábbi hibáját.