Egy hűvös őszi napon Németországban járunk, ahol a világ legnagyobb járművéről tudhatunk meg izgalmas részleteket. Az F60 névre keresztelt monstrum nemcsak a súlyával, hanem lenyűgöző méreteivel is kitűnik: 79 méter magas, több mint fél kilométer hosszú, és 760 kereken gördül.
A gépezet különlegessége, hogy egy masszív szénbányászati művelet kulcsszereplője, hiszen feladata a földrétegek eltávolítása és elszállítása a bánya másik végébe, mielőtt a szén kinyerése egyáltalán megkezdődhetne. A három eszköz – két bagger és az F60 – együtt mozdul, mintegy furcsa vonatként haladva a síneken, és szokatlan hatékonysággal végzi a munkát.
Érdekes kérdések merülnek fel arról, miért kellett ilyen óriási gépet építeni, hogyan teszi lehetővé, hogy mindössze 14 fős személyzettel helyettesítsenek sokkal több kisebb gépet és munkást, illetve milyen kompromisszumokat jelent a hatalmas méret a mozgékonyságban és energiaellátásban. Szó esik arról is, hogy bár az F60 jelenleg múzeumi látványosságként szolgál, négy társa ma is aktívan dolgozik németországi szénbányákban.
Az üzemeltetés, a technikai megoldások és a korlátozott hozzáférhetőség – például csak vezetett túra keretében látogatható – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az F60 valódi mérnöki különlegességként maradjon fenn a köztudatban. A gép elképesztő méretei, a hatékonyság iránti igény, valamint a bányászat sajátos kihívásai mind olyan témák, amelyek további gondolkodásra késztetik a nézőt.