A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 17 perc

Monster Cable: a garázsból a kripto káoszig

A Monster Cable útja a piac uralásától a márkanév licenceléséig: fejhallgatók, perek, hírnév és kriptovaluta – mindez egyetlen cég történetében.

Egy amerikai audioipari márka rendkívüli útját követhetjük végig, amely az 1980-as évekbeli garázsból indulva a hi-fi kábelek piacának uralkodójává nőtt. Ez a kezdeményezés úttörő módon emelt egy átlagos, olcsó terméket státuszszimbólummá, miközben agresszív marketingstratégiákkal új trendeket teremtett a piacon. Ráadásul olyan nagyáruházláncokban is kiemelt helyet szerzett magának, mint a Best Buy és a Circuit City.

A történet fordulópontjai között szerepel, amikor a cég mérnökei tervezték meg az első Beats fejhallgatókat Dr. Dre-nek, létrehozva ezzel egy világhírű terméket, majd egy szerződés apró betűs része miatt teljesen kiszorultak ebből az üzletből. Az események láncolata egy nagy horderejű felvásárláshoz vezetett, mely során egy szerencsétlen időzítés elképesztő pénzügyi veszteséget okozott.

Az audio birodalom sorsa tovább bonyolódott pereskedések sorozatával, amelyek célpontjai között hollywoodi óriáscégek és kisvállalkozások is szerepeltek. Ezek az ügyek végül súlyosan rontották a márka hírnevét és jelentősen visszavetették a vállalat bevételeit. Idővel a cég dolgozói létszáma radikálisan csökkent és szinte teljesen eltűnt a nagy áruházak polcairól is.

Mindeközben egy meglepő fordulat következett: az egykori kábelgyártó egyesült egy tőzsdén jegyzett shell-céggel, majd kriptovaluta-projektbe kezdett, hogy újra tőkét vonjon be. Az eredmény azonban nem hozta a várt áttörést, a részvények árfolyama mélyrepülésbe kezdett. Végül a márka a névhasználat licencelésére állt át, vagyis immár más cégek gyártanak és árusítanak termékeket Monster név alatt, a vállalat pedig csak jóváhagyja a minőséget és arculati elemeket – így próbál fennmaradni az egykor legendás név.

A történet során izgalmas kérdések vetődnek fel: Lehet-e egy egyszemélyes garázsvállalkozásból világcég? Mit ér a márkanév évtizedek múlva? Hova vezet a marketing és pereskedés túltolása, és maradhat-e fenn valódi hozzáadott érték nélkül egy ikonikus cég?