A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 13 perc

Miért nincsenek SuperAppok az USA-ban?

A videó azt vizsgálja, hogy míg Ázsiában sikerrel működnek a SuperAppok, addig a nyugati világban miért nem valósultak meg ezek a mindent egyben kínáló alkalmazások.

Különféle alkalmazások világszerte egyre inkább igyekeznek minden szolgáltatást egyetlen platform alatt összefogni, és ezzel egyfajta szuperalkalmazást, vagyis SuperAppot létrehozni. Kínában a WeChat már régóta ilyen szerepet tölt be, hiszen a felhasználók nemcsak üzenetküldésre, de fizetésre, vásárlásra, időpontfoglalásra is használják.

Japánban és Dél-Koreában is hasonló a helyzet: a LINE és a KakaoTalk komoly piaci részesedéssel bírnak, komplex szolgáltatáscsomagot kínálnak. Ezzel szemben a nyugati országokban számtalan próbálkozás ellenére sem született meg az igazi SuperApp, pedig cégek, mint a Facebook (Meta), az Uber, a PayPal vagy épp Elon Musk „X” projektje mind igyekeztek bevezetni saját multifunkciós alkalmazásaikat.

Az okok között kulturális különbségeket, az individualizmus fontosságát és a hatalmas cégekbe vetett bizalom hiányát említik. Nyugaton a felhasználók, szabályozók és a társadalom erős adatbiztonsági és adatvédelmi igényeket támasztanak, amelyek meggátolják a teljes körű, mindent átfogó digitális platformok terjedését.

Az Amazon viszont sokak szerint csendben megvalósította a SuperApp-modell legtöbb elemét – igaz, nem egy alkalmazásban, hanem külön szolgáltatásokba szegmentálva, így elkerülik a felhasználói ellenállást és a szabályozói figyelmet. Az amerikai vásárlók már most is megannyi szolgáltatást vehetnek igénybe ugyanannál a cégnél, ami felveti a kérdést: valóban szükség van-e egyetlen, mindent átfogó alkalmazásra, vagy elegendő, ha egy cég kínál szinte mindent?

A videó mindemellett érinti azt is, hogy mennyire más társadalmi berendezkedés, felhasználói szokások és technológiai bizalom jellemzi a különböző régiókat. Felvetődnek a kérdések: a SuperApp Nyugaton valóban vonzó alternatíva lehet-e, vagy ez a modell kultúrafüggő?