A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 20 perc

Miért nem kell félni a könyvlopástól az AI világában

A videó azt vizsgálja, mennyire érdemes aggódni a mesterséges intelligencia könyvek tanításához való adatgyűjtési szokásai miatt, valamint áttekinti a jogi és technológiai hátteret.

A videó a mesterséges intelligencia könyvek tanításához való felhasználásának vitatott kérdéseit járja körül, különös tekintettel arra, hogy a nagy technológiai cégek – köztük a Meta, az OpenAI, az Anthropic, az Amazon és az Apple – hogyan használtak fel könyveket, akár szerzői jog alá eső műveket is, AI-modellek tanítására.

A szerző személyes példáján keresztül világít rá arra, milyen érzés, amikor az ember könyveit engedély nélkül használják ilyen célokra. Felveti a kérdést: vajon jogilag és erkölcsileg elfogadható-e ez a gyakorlat, illetve egyáltalán tekinthető-e lopásnak vagy plágiumnak a szerzők műveinek felhasználása kizárólag tanítási adatként?

A tartalom kitér arra, hogyan viszonyulnak jelenleg a bíróságok és a jogi precedensek ehhez a kérdéshez, és hogy miért nehéz bizonyítani a konkrét jogsértést anélkül, hogy az AI-modellek ténylegesen szerzői műveket jelenítenének meg szó szerint a felhasználók számára.

Több tényezőt is bemutat, amelyek miatt a szerző kevésbé aggódik a könyvek ilyen célú felhasználása miatt: például az AI tanítási folyamatának sajátosságait, a szintetikus adatok térnyerését, a jogszerű anyagokból épülő modelleket, illetve azt, hogy egyre több jogtulajdonossal kötnek licenc-megállapodásokat.

Végül a szerző arra bátorítja a nézőket, hogy konstruktívabb formában reagáljanak, például a törvényhozás irányába tett lépésekkel vagy az AI kreatív felhasználásával ahelyett, hogy pusztán tiltakoznának és elleneznék a technológia fejlődését.