A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 13 perc

Miért kerülik a zeneszerzők a vezetőhangra épülő diminished akkordot?

A legtöbb dalban szinte mindig elkerülik a vezetőhangra épülő, diminished akkordot, mégis néha elengedhetetlen hangulati elem lehet – de vajon miért ilyen ritka?

A zenei kulcsokon belül csak hét fő akkord található, mégis van köztük olyan, amelyik szinte soha nem kerül elő. Melyik ez az akkord, és miért számít ennyire ritkának a zeneszerzésben?

Bár a hetedik hangra épülő, úgynevezett vezetőhang- (diminished) akkord teljesen legitim része minden dúrskálának, gyakorlatilag alig találkozunk vele a klasszikus vagy a könnyűzenében. Érdekes példákat hoz fel a videó – például a Queen, a Beach House vagy Fiona Apple műveiből –, amelyekben éppen ez az elhanyagolt akkord bukkan fel, és teremt izgalmas hangzást.

A hangszeres megközelítések is befolyásolhatják, mennyire fordul elő ez a vezetőhang-akkord különböző műfajokban; zongoristák számára logikus és könnyen elérhető lehet, gitárosoknak viszont nehezebb játszani.

További kérdések is felmerülnek: Milyen összefüggések vannak a hetedik fokú akkord, a domináns szerepe és a zeneszerzők szokásai között? Hogyan függ a leírás és a kottaolvasás ettől? Mely számokban és milyen zenei helyzetekben kerül mégis elő, és mi számít „helyes” analízisnek az akkord meghatározásakor?