A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 16 perc

Miért gyorsabb a benzines autó a Nürburgringen, mint az elektromos?

Érdekes műszaki és fizikai kérdéseket vizsgál a videó, amely összehasonlítja a Nürburgring köridőit elérő, extrém teljesítményű benzines és elektromos autókat.

Megdöbbentően rövid idő alatt teljesítette a Nürburgring legendás pályáját egy benzines autó, amelynek teljesítménye meghaladja az 1000 lóerőt. Vajon miért futott lassabb kört egy elektromos autó, még közel háromszoros, csaknem 3000 lóerős teljesítménnyel is?

A videó két fő kérdést jár körül: vajon a két jármű képes-e teljesítményét maximálisan kihasználni egy teljes körön át, illetve a rendelkezésre álló energia és a tapadás (grip) korlátai mennyire befolyásolják a köridőket? Érdemes megvizsgálni, milyen arányban tudja a versenyző ténylegesen kihasználni a gyorsulás legnagyobb értékét, illetve hogyan korlátozza ezt a gumiabroncsok tapadása.

A technikai összehasonlítás során szót ejtenek az autók energiamennyiségéről, hatékonyságáról és ezek hatásáról a körteljesítményre. Külön érdekességet jelent, hogy a nagy teljesítményű elektromos hajtásláncnál milyen sebességnél tudja az autó valójában levinni az útra a teljes erejét, és ez mennyiben függ a fizikai korlátoktól, például a súlyelosztástól, leszorítóerőtől vagy a gumi tapadásától.

Félúton egy szponzorált bemutatóban részletes ismertetést kap egy Continental abroncs, amely a hosszú élettartamra és a kiegyensúlyozott teljesítményre fókuszál. A műszaki szempontokat boncolgatva a videó végigvezeti a nézőt a gyorsulást és tapadást meghatározó fizikai törvényszerűségeken, miközben praktikus, való életből vett példákat említ a pályán elérhető sebességekről, energiahatékonyságról és a valós tapadási viszonyokról.