A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 61 perc

MIDI és Atari találkozása: a Hybrid Arts úttörő története

Két fejlesztő, Robert Moore és Paul Rother izgalmas története az első személyi számítógépekhez épülő MIDI-eszközökről, legendás zenészekről és a zenei technológia úttörő éveiről.

Az interjú középpontjában Robert Moore és Paul Rother, a Hybrid Arts alapítói állnak, akik a ’80-as évek elején az egyik legelső MIDI-interfészt és kapcsolódó szoftvereket fejlesztették az Atari 8 bites számítógépekhez. A beszélgetés feltárja, hogyan kapcsolódott össze a számítástechnika és az elektronikus zenei világ, illetve miként született meg az első MIDI-képes hardver és szoftver ötlete a hétköznapi stúdiómunka problémáiból.

A visszaemlékezések során betekintést kapunk Robert és Paul szakmai múltjába: hogyan kezdték pályájukat számítógépekkel és elektronikus zenével, milyen kísérletek vezettek a Hybrid Arts megalapításához, és milyen szerepet játszottak Los Angeles technológiai és zenei területén. Megjelennek a kezdeti műhelymunka, a saját kezűleg összeszerelt első eszközök, és a zenei szoftverek fejlesztésének korai nehézségei.

A történet kitér arra is, hogy a Hybrid Arts termékei hogyan terjedtek el a profi stúdiókban, milyen legendás zenészek – például Michael Jackson, Ray Parker Jr., a Pointer Sisters vagy a Moody Blues tagjai – használták azokat, és miért vált az Atari 8 bites, majd később az Atari ST a korszak meghatározó zenészszámítógépévé. Az interjúban szó esik a programozási döntésekről, a FORTH nyelv alkalmazásáról, és az internet előtti fájlmegosztási próbálkozásokról is.

Sok érdekes kérdés vetődik fel: hogyan született meg a MIDI-csatoló személyi számítógépekhez, milyen kompromisszumokat kellett kötniük, miként győzték meg a nagy cégeket az új technológiáról, és hol volt a technológiai és üzleti határvonal a kreatív munka és a piac között. A fejezetek között ott húzódik az alkotói lelemény, a mérnöki tudás és a zenei szenvedély kapcsolata – valamint annak kérdése, mi marad meg mára ebből az úttörő időszakból.