A Metroid Prime 4: Beyond izgalmas folytatásként indul, amely tiszteletteljesen reflektál elődje, a Metroid Prime 3: Corruption erősségeire és hibáira, miközben újszerű struktúrát is kínál. Már az elején egy különleges esemény sodorja Samus Arant és néhány Federációs katonát egy eddig ismeretlen bolygóra, ahol teljesen újfajta felfedezés veszi kezdetét.
Ebben a részben megszűnik a bolygók közötti utazás lehetősége, helyette egyetlen, de sokszínű világ várja a játékost, amelynek központi sivataga a The Legend of Zelda: Ocarina of Time Hyrule mezejeire emlékeztet. A sivatagot különböző témájú biome-ok szegélyezik, amelyeket dungeonnak is tekinthetünk, a Zelda-játékokhoz hasonlóan, csakhogy metroidos játékmenettel.
Külön érdekességnek számít a Viola nevű új motor, amelyen keresztül gyorsan lehet közlekedni a különböző területek között. Az egyes dungeonökben visszatérő motívum, hogy bizonyos képességek megszerzése nyitja meg a továbbhaladás útját, és a videojáték egyedi pszichikus képességeket is bevezet Samus számára, amelyekkel speciális pontokat vagy platformokat lehet teremteni.
A hangulat terén szembeötlő, hogy Samus ezúttal sem marad egyedül: öt szövetséges Federációs űrtengerész várja a mentést, és a bázison időről időre találkozunk velük, együttműködve a történet előrehaladása érdekében. Ez a csapatorientált szemlélet változatos reakciókat válthat ki a sorozat rajongóiból, különösen, hogy Samus továbbra is csendben szemléli a beszélgetéseket.
A dinamikusan változó helyszínek, a Zelda-szerű visszatérés korábban bejárt dungeonökhöz, és a látványos, félig realisztikus grafika mind hozzájárulnak a játék különleges világához. Milyen hatással van mindez a klasszikus Metroid-élményre? Vajon a sok újdonság összeáll-e egy igazán erős egésszé?










