Az új Metroid Prime 4 Beyond játék egy nagyszabású csatajelenettel indít, amelyben Samus a Föderáció katonáinak segít. A történet rögtön egy szokatlanabb irányba tereli a sorozatot: a megszokottnál több karakterrel és intenzívebb összecsapásokkal színesíti a játékmenetet, valamint hangsúlyosabbak lesznek az interakciók a Föderáció embereivel.
A cselekmény jelentős része egy haldokló bolygón játszódik, ahol Samus a Lemon civilizáció emlékeit próbálja megmenteni, miközben új pszichikus képességekre tesz szert. A játék sajátos, pszichikus alapú technológiákat vezet be, például irányítható energianyalábot és egy Tron-szerű motorkerékpárt, a Violát. Ez utóbbi kezdetben furcsának tűnik, de idővel szerves részévé válik a felfedezésnek.
A központi kérdés, hogy sikerül-e megmenteni a Lemon nép kultúráját, miközben több másik csapattaggal is együtt kell működni. A világ nagyobb és nyitottabb, mint korábban, ám a végtelen pusztaság és a ritka gyorsutazási lehetőségek kihívást jelenthetnek a játékosoknak. Emellett visszatérő elem a magány és a felfedezés öröme, amit többször megszakítanak a csapatdinamika és a harci szekvenciák.
Felmerül a kérdés, hogy mennyire szolgálják ki az új elemek – például az aktív hint-rendszer vagy a tömeges jelenlét – a sorozat régi rajongóit, illetve mikor válnak már unalmassá a járőrözések vagy a segítségek. A részletesen bevezetett mentési rendszer és az új hardveres lehetőségek is fontos szerepet kapnak, s bár látványban és élményben erős a játék, néhány modern trend beépítése mellett felmerül, mennyiben tudja tartani a klasszikus Metroid-élményt.










