A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 9 perc

LMBTQ könyvek a közoktatásban: a szülők új jogai és a vallásos szülők kihívásai

A Legfelsőbb Bíróság döntése nyomán a vallásos szülők kivonhatják gyermekeiket az LGBTQ témájú könyvekkel foglalkozó órákról, új kérdéseket vetve fel a közoktatás és vallási jogok viszonyában.

Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága új döntést hozott, amely a vallási jogokat az iskolai tanterv elé helyezi. Ennek alapján a vallásos szülők jogot kaptak arra, hogy gyermekeiket kivonják az LGBTQ témájú könyvek tanításából az általános iskolákban.

A videó több szereplő véleményét is bemutatja, köztük Cecilia Wang-ét, az Amerikai Polgári Szabadságjogok Uniójának jogi igazgatóját, aki szerint a döntés ellentétben áll az eddigi első alkotmánymódosításos precedensekkel, megnehezítheti a közoktatás szervezését, és felerősítheti a társadalmi feszültségeket.

Rámutatnak arra is, hogy a bemutatott könyvek – melyek között szerepel például az „Uncle Bobby’s Wedding”, egy elveszett kiskutya története egy pride felvonuláson, valamint egy transznemű fiatalt bemutató mese – célja az elfogadás és empátia tanítása lenne. Ahelyett, hogy eltávolították volna a könyveket a tananyagból, a döntés választható opciót tesz lehetővé a szülőknek.

Grace Morrison, egy érintett marylandi édesanya, saját tapasztalatain keresztül osztja meg, hogy mi vezetett a perhez, hangsúlyozva, hogy speciális nevelési igényű és vallásos családban nevelt lányuk tantervi anyagai ellentétben álltak hitükkel, és úgy érezték, nincs beleszólásuk az iskola történéseibe.

A vita felveti a következő kérdéseket is: meddig terjed a szülők jogköre a közoktatásban, milyen mértékben kell a közoktatásnak alkalmazkodnia a vallási meggyőződésekhez, és milyen hatással lehet mindez az inkluzív, pluralista értékek átadására a diákoknak?