Kutatók és nagyvállalatok, mint például a kínai CATL, új áttörést jelentettek be a lítiumfém akkumulátorok fejlesztésében. A hagyományos lítium-ion akkumulátorok grafitanódját egy tömör lítiumanód váltaná fel, amivel elméletileg jelentősen növelhető az energiatárolási kapacitás – akár duplájára is.
Ez a megközelítés azonban komoly kihívásokat tartogat. A lítiumfém instabilitása, a dendritképződés veszélye, illetve a kémiai reakciók – amelyek lerakódásokat okoznak az anód felületén – mind komoly akadályokat állítanak a fejlesztők elé. A Tianjin Egyetem kutatói például az elektrolitok szerkezetének átalakításával próbáltak megoldást találni a lítiumfém lebomlására és az akkumulátor élettartamának rövidülésére.
A csapat mesterséges intelligenciát vetett be, hogy az elektrolithoz szükséges sók és oldószerek több száz kombinációját gyorsan kiértékelje. Így születtek meg az ún. fél-delokalizált és ultra-delokalizált elektrolitok, amelyek jelentősen növelhetik az energiasűrűséget, bár a ciklusélettartam még elmarad a jelenlegi prémium lítium-ion cellákétól.
Noha a fejlesztések ígéretesek, és egyes új prototípusok kiemelkedően magas energiasűrűséget biztosítanak, továbbra is fennállnak a biztonsági kérdések, valamint a hosszú távú használhatóság problémái. Vajon megérheti a kockázatot bizonyos területeken, például csúcskategóriás elektromos járművekben vagy drónokban?