A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 2 perc

Légiforgalmi irányítók hiánya: toborzás van, de hol vannak az oktatók?

A szövetségi légügyi hatóság toborzási kampánya tízezreket vonzott, ám egy újabb szűk keresztmetszet nehezíti a légiforgalmi irányítók képzését az Egyesült Államokban.

Az amerikai légiforgalmi irányítók folyamatos létszámhiánya évek óta kihívást jelent a szakmának és az érintett hatóságoknak. Bár a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) idén rekord mennyiségű újoncot toborzott, egy újabb probléma rögtön felütötte a fejét: nincs elég oktató, hogy minden jelentkezőt kiképezzenek.

Több mint 10 ezer pályázó jelezte részvételi szándékát az oktatási programban, azonban a képzéshez elengedhetetlen, tapasztalt légiforgalmi irányítókból is hiány mutatkozik. Az oklahomai akadémia kapacitásán túl a képzési folyamat maga is hosszadalmas: közel négy évet kell szánnia annak, aki irányító szeretne lenni, ebből több hónapot oktatási központban, majd akár három évet a munkahelyen, gyakorlatban töltve.

Bár az FAA az idei évben pályakezdőknek járó fizetést emelt, a nyolclépcsős képesítési rendszer öt lépésre egyszerűsödött, és az oktatói állományt más területekről érkező oktatókkal próbálják kiegészíteni. Mindezekkel együtt a kongresszusi jelentések szerint a jelenlegi ütemű felvétel csak kis részben enyhíti a légiforgalmi irányítók hiányát. Az elöregedő szakma, a pályaelhagyások és a képzésen elbukók mellett újra felmerül a kérdés, hogy hosszútávon minek kell változnia: a következő évek megmutatják, mennyire sikerül a toborzási hullám mögötti problémákat is kezelni.