A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 16 perc

Labubu: az aranyos-bizarr figura világhódító útja Amerikában és azon túl

Amerikát és a világot is meghódította az aranyosnak és bizarrnak tűnő Labubu figura, amely a gyűjtőszenvedély, az influenszerek és az internetes trendek összjátékában vált őrületté.

Lubu, vagyis Labubu egy újabb popkulturális őrületként hódította meg Amerikát, és gyakorlatilag az egész világot. Ezek az aranyos, mégis kissé bizarr kinézetű gyűjthető figurák pillanatok alatt elképesztő népszerűségre tettek szert: celebekhez is eljutnak, online bontogatásukat milliók követik, és a gyártójuk milliárdossá vált.

De vajon miért gyűjtünk szenvedélyesen tárgyakat, és miért gyorsul egyre inkább ez a folyamat? Régen a gyűjtögetés természetes, évek alatt formálódó hobbi volt, most már felnőttek is hajlandók komoly harcokat vívni egy-egy műanyag játékért. Az internet és a globális fogyasztói kultúra felpörgette az egész gyűjtési élményt: ma már minden azonnal elérhető, és a gyűjtés akár a vagyonépítés, akár az identitáskeresés vagy épp a közösséghez tartozás eszközévé válhat.

A videó kitér a fogyasztói pszichológia modern trükkjeire is, mint a „blind box” (titkos tartalmú doboz), amelynek köszönhetően a vásárlás szinte egy szerencsejátékká válik. A hype, az exkluzivitás és az influenszerek hatása mind arra ösztönöz, hogy beszerezzük a legújabb, sokszor felesleges darabokat. Különösen érdekes kérdés, hogy ezek az impulzusok hogyan kapcsolódnak az online magány és a modern frusztrációk kezeléséhez, valamint hogy vajon valódi közösségeket teremtenek-e, vagy inkább elidegenítenek minket egymástól.

Foglalkozik azzal is, hogy gazdasági mozgatórugók – például az újraértékesítési piac – miként formálják át a gyűjtői kultúrát, illetve milyen szerepet játszanak a popkulturális ikonok abban, hogy egy-egy termék vagy trend egy egész generációt megmozgat. Felveti: vajon hol húzódik a határ a gyermeki játék és a felnőttkor önigazolása között, s mennyire lehet valóban kielégítő ez a gyors kielégülést ígérő hóbort.