A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 16 perc

Lab 12 DAC One Reference: Csöves és digitális hang találkozása

A Lab 12 DAC One Reference egészen különleges megközelítést kínál a digitális zenék feldolgozásához: ötvözi a klasszikus vákuumcsöves technológiát a modern digitális hangzással, és izgalmas kérdéseket vet fel a hangzásbeli preferenciákról.

Digitális zenerajongók és analóg szerelmesek számára is izgalmas kérdéseket vet fel, hogyan férhet meg egy készülékben a vákuumcső-technológia a professzionális digitális átalakítással. A görögországi gyártású Lab 12 DAC One Reference egy nem-oversampling elvet követő, csöves digitális-analóg átalakító, melyben két 6922-es cső dolgozik. Az eszköz dizájnja retró hangulatú, különlegessége a frontpanelre szerelt VU-mérő. Meghökkentő, hogy a DAC hátulján kevés bemenet található, kizárólag az alapvető csatlakozási lehetőségek állnak rendelkezésre.

Műszaki szempontból szintén figyelemre méltó: nyolc Philips multi-bit DAC chip, masszív felépítés és 5 év garancia emeli ki a mezőnyből. A tesztben összehasonlításra kerül más csöves (LTA Aero DAC) és tranzisztoros (Mola Mola Tambachi) eszközökkel, hogy érzékletessé váljon, mennyire eltérő hangzáskultúrát képviselnek a különböző technológiák. Az összehasonlítások kiindulópontját olyan ikonikus zenei anyagok adják, mint John Lennon szólólemezei vagy a Crosby, Stills, Nash & Young élő felvételei.

Központi kérdésként jelenik meg, egy DAC esetében érdemes-e a lehető legtranszparensebb és legmagasabb felbontású hangélményre törekedni, vagy olykor vonzóbb a melegebb, kicsit színezett, analóg élményt adó típus. Kiderül, hogy a zenehallgatás élménye gyakran többről szól, mint a puszta technikai adatok: érdekessé válik, milyen szempontok ütközhetnek a ‘valósághűség’ és a ‘zenei szépség’ között, és miként hat ez a választás a felhasználói élményre.