A szerepjáték-rajongók egyik legnagyobb vitatémája került górcső alá: vajon a körökre osztott vagy a valós idejű, szüneteltethető harcrendszer jelenti-e a jobb játékmenetet a CRPG-kben? A szerző betekintést ad abba, hogyan hat a választott harcrendszer a játékélményre, külön kitérve azokra a változásokra, amelyek az iparág fejlődésével jelentek meg – például a mesterséges intelligencia fejlődése vagy a játékosbázis szélesedése.
Felvetődik a kérdés, hogy mikor lehet előnyösebb az egyik vagy másik rendszer: a körökre osztott harc lehetőséget ad a taktikai mélységre és az átláthatóságra, míg a valós idejű megoldások tempósabbá és dinamikusabbá tehetik a játékmenetet, azonban ezzel együtt nagyobb kihívást is jelenthetnek a kevésbé tapasztalt játékosok számára.
Érdekes szempont, hogy napjainkban miért hódít egyre inkább a körökre osztott harc: részben az új mechanikák és az optimalizációk, részben pedig a platformok (pl. vezérlők, mobil eszközök) fejlődése miatt. Szó esik arról is, mennyire fontos a felhasználói élmény azok számára, akik nem szentelnek órákat a rendszerek mélyreható tanulására.
Külön figyelmet kap, hogy egyes játékok igyekeznek mindkét rendszert elérhetővé tenni, áthidalva a játékosok eltérő igényeit – ám ez újabb dilemmákat vet fel a fejlesztők és a rajongók számára is.