A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 3 perc

Kínai termékek az amerikai piacon: az ázsiai kerülőút

Bár hivatalosan csökkent a kínai import az Egyesült Államokba, a termékek egy része más ázsiai országokon keresztül mégis eljut a piacra. A vállalatok kreatív módszereket alkalmaznak a kereskedelmi háború és a vámtarifák megkerülésére.

Az Egyesült Államokba érkező kínai importok drasztikusan csökkentek az elmúlt évhez képest, ugyanakkor a kínai termékek továbbra is eljutnak az országba más ázsiai országokon keresztül. Ez a jelenség, amelyet a kereskedelemben transzshipmentnek neveznek, többféle módon történhet. Az egyik legfőbb ok a különböző országokra kivetett vámtarifák közötti jelentős különbség.

Ha egy kínai vállalat előbb például Vietnámba vagy Kambodzsába szállítja termékeit, majd onnan exportálja őket az Egyesült Államokba, jelentősen alacsonyabb vámmal számolhatnak. A származási ország ebben az esetben már nem Kína lesz, hanem a köztes ország, így a termékek csak 10%-os vámot kapnak, szemben a 30%-kal.

Egy másik érdekes tendencia, hogy több kínai tulajdonú vállalat saját gyártását is áthelyezi ezekbe a szomszédos országokba. Ilyen módon a formalitásokat betartva, de a kínai tőke továbbra is jelen marad a globális ellátási láncban. A videó kitér arra is, hogy a kereskedelmi háború milyen összetett reakciókat vált ki, például az Egyesült Államok részéről akár újabb országokra kivetett magasabb vámtarifákat, vagy kétoldalú megállapodások kialakítását.

Érdekes kérdéseket vet fel, hogy ezek a lépések mennyire hatékonyak, illetve hogyan alkalmazkodnak a vállalatok a bonyolult és folyamatosan változó globális kereskedelmi szabályozáshoz. A beszélgetésben szóba kerülnek a lehetséges amerikai válaszintézkedések és a különböző országok stratégiái is.