A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 31 perc

Kína shanzhai telefonjainak felemelkedése és bukása

A 2000-es évek közepén Kína mobilszektora egyedülálló kavalkáddá vált, ahol kreatív, néha egészen vad telefonok hódítottak a banditafonok világában. De vajon mi vezetett ehhez a forradalmi időszakhoz, és hogyan tűntek el ezek a készülékek?

A 2000-es évek Kínájában elképesztő hullámként söpört végig a banditafonok – vagy más néven „shanzhai” mobiltelefonok – virágzása. Ezek a készülékek gyakran feltűnő világítással, több hangszóróval, óriási akkumulátorral vagy extrém dizájnnal lepte meg a piacot. Mi vezetett ehhez az egyedi, szinte anarchikus mobilpiaci fellendüléshez, és kik álltak a háttérben?

A történet gyökerei a ’90-es évek derekán indultak, amikor a hazai vállalkozók a bürokratikus akadályok és a nyugati márkákkal szembeni hiány miatt elkezdték saját utat törni maguknak. A Bird nevű cég példáján keresztül megismerhetjük, miként szerzett előnyt egy kínai vállalat a helyi piacon, és hogyan állt saját lábára.

Külön fejezetet érdemel a MediaTek cég, amely forradalmasította az alkatrészellátást, és hihetetlen sebességgel tette lehetővé új telefonmodellek szinte azonnali piacra dobását. Az úgynevezett „turnkey modellek” teljesen átalakították a gyártási láncot, csökkentve a belépési korlátokat.

Milyen társadalmi-gazdasági tényezők segítették ezt a robbanást? Hogyan alakult ki a shanzhai kultúra, és hogyan inspirálta vállalkozók tömegeit? Az innovatív, de gyakran jogilag kétes vállalkozások mellett milyen kreatív telefonokat dobtak piacra – akár olimpiai dizájnnal, akár érdekes funkciókkal?

Mik voltak a banditafonok sikerének, majd hanyatlásának okai? Hogyan reagáltak a nagy márkák, szabályozók és maguk a kínai gyártók a hirtelen változó játékszabályokra? Ezek a kérdések vezetik végig az olvasót azon az úton, ahogyan a kínai mobilpiac egyedi és kaotikus szakaszából végül napjaink konszolidált piacához értünk el.