A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 12 perc

Kína dominanciája az akkumulátoriparban és a nyugati válaszlehetőségek

Drámai ütemben fejlődik az akkumulátor- és elektromosjármű-ipar, miközben Kína előnye és a nyugati piacok küzdelmei új kérdéseket vetnek fel a globális energiapiacon.

Az elmúlt években a globális akkumulátoripar hihetetlen növekedésen ment keresztül, amely már több terawattóra gyártási kapacitást ért el. Ezzel párhuzamosan az akkumulátorárak jelentősen csökkentek, részben a lítium árzuhanása és az alternatív akku-kémiai fejlesztések miatt, például az LFP technológia előretörésének köszönhetően.

Különösen Kína vezető szerepe dominálja a szektort – itt gyártják a világon eladott akkumulátorok több mint háromnegyedét, és olyan cégek, mint a CATL és a BYD, uralják a piacot. Ez a technológiai előny, a vertikális integráció és az intenzív piaci verseny gyors innovációs ciklusokat és drasztikusan alacsonyabb árakat eredményezett.

Az Egyesült Államok is igyekszik megerősíteni pozícióját új ipari együttműködésekkel, például a Ford és a dél-koreai SK ON közösen fektet be egy gigagyárba Kentucky államban. Európában ugyanakkor sok akkumulátorprojekt lelassult vagy késik a piaci bizonytalanság miatt, kérdéseket felvetve a kontinens jövőbeli versenyképességéről.

A videóban felmerül, hogy a technológiai fejlődés, az állami ösztönzők és az agresszív kínai piaci terjeszkedés vajon hosszú távon milyen irányba mozdíthatja el a globális villanyautó- és akkumulátorpiacot, illetve hogy a nyugati piacok képesek-e felvenni a versenyt az ázsiai szereplőkkel, vagy végérvényesen lemaradnak.