Az új Borderlands 4 játékban a karakterépítés és a felszerelés kiválasztása szinte végtelennek tűnhet az elérhető lehetőségek miatt. Míg a régi játékosok már ismerik ezeket a mechanikákat, az újak számára könnyen zavaró lehet a szinte folyamatosan cserélődő felszerelés és a statisztikák sokasága.
A játékmenet során jelentős változás figyelhető meg a gazdasági rendszerben. Az SDU-fejlesztések már külön valutát igényelnek, amit mellékküldetésekből vagy rejtett tevékenységekből lehet megszerezni, míg a pénz főként árusautomatáknál és újraéledésnél lesz fontos. Meglepő kihívást jelenthet, hogy halálesetenként veszítünk a pénzünkből, így nem érdemes kockáztatni feleslegesen.
A Borderlands 4-ben a nyitott világ lehetősége újfajta felfedezést tesz lehetővé, de továbbra is gyakori, hogy bizonyos helyszínekhez csak speciális útvonalakat követve juthatunk el. A térképen helyszínek kitűzésével a játék egyértelmű navigációs segítséget nyújt, amely megmutatja a helyes ösvényt.
Felvetődik a kérdés, hogyan alakul a küldetések nehézsége és az ellenségek szintje: a missziók most már nem szintekhez, hanem szubjektív nehézségi kategóriákhoz vannak rendelve. Eközben az ellenségek szintje dinamikusan igazodik a játékos aktuális tapasztalati szintjéhez, néhány nagyobb történeti misszióban azonban alapvető szintkövetelmény is megjelenhet. Emiatt érdemes váltogatni a történeti és mellékküldetéseket, hogy a haladás kiegyensúlyozott maradjon.