A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 8 perc

Kétoldalas monorail: a német közlekedési forradalom, ami sosem valósult meg

Németországban valaha kifejlesztették a világ első kétoldalas monorail rendszerét, amely egyesítette a taxik rugalmasságát a vasúti közlekedés hatékonyságával, de végül eltűnt a támogatás hiánya miatt.

Bizonyos németországi mezők ma már csak sáros földdaraboknak tűnnek, de a hetvenes években itt állt a világ első és egyetlen kétoldalas monorail tesztpályája. A különleges, Cabinentrans-Taxi néven ismert rendszer egészen új szemléletet hozott a városi közlekedésbe: személyre szabható, rugalmas kapszulákban utazhatott volna bárki, akár egyedül, akár családosan.

A projekthez az 1970-es években a nyugatnémet kormány a túlzsúfolt utak problémájára keresett alternatívát – így született meg ez a rendhagyó gondolat a vasúti és taxiszolgáltatás ötvözésének, amely jelentős helymegtakarítást kínált a hagyományos tömegközlekedési formákhoz képest. A rendszer egyik egyedisége abban rejlett, hogy egyetlen sínpályán egyszerre két irányban is tudtak haladni a járművek, felső és alsó sínvezetéssel is.

Bár a tesztstádiumban sikerült többféle kabintípust, eltérő kapacitású járművet és kiegészítő technológiákat is kipróbálni, sőt még más német és amerikai városokat is megcéloztak a rendszerrel, végül sosem került sor valódi bevezetésre a pénzügyi támogatás megszűnése miatt. A videó felveti a kérdést: mi lett volna, ha Hamburg vagy Detroit mellett döntenek, és tovább élhetett volna a világ legkülönlegesebb közlekedési rendszere?

A mai napig rejtély, hogy mi lett a kis kapszulajárművek sorsa, egy azonban biztosan túlélte, ám már csak kerti szerszámtárolóként szolgál. A videó ezek alapján elgondolkodtat, milyen jövője lett volna egy ennyire előremutató ötletnek a városok közlekedésében.