A
A
  • Angol
  • Magyar
  • 24 perc

Jazz Jackrabbit: a ’90-es évek kultikus PC-platformere újra reflektorfényben

Egy ikonikus '90-es évekbeli platformjáték, a Jazz Jackrabbit történetét, technikai újításait, humorát és kihívásait járja körül a videó, bemutatva a Sonic-széria sajátos PC-s válaszát.

Az összefoglaló egy klasszikus mese, a teknős és a nyúl történetével indít: hogyan adná ezt vissza egy ’90-es évekbeli videojáték, tele extrém akcióval, humorral és popkultúra-utalásokkal. A főszereplő, Jazz Jackrabbit, egy zöld, fegyveres nyúl, akinek célja, hogy megmentse a földönkívüli Carrotus bolygót az ördögi Devan Shell, egy teknős-terrorista fenyegetésétől, miközben ikonikus hercegnőmentős történet elevenedik meg képtelen sci-fiként.

Külön figyelmet kap a játék technikai háttere is: hogyan sikerült egy ilyen gyors tempójú, látványos oldalnézetes platformjátékot elindítani DOS alatt, miközben a PC-k ebben az időszakban jóval gyengébbek voltak konzolos vetélytársaiknál. A fejlesztés mögött álló csapat és konkrétan Cliff Bleszinski, valamint Epic MegaGames szerepe, illetve Arjan Brussee programozói zsenialitása is hangsúlyos témák.

A videóban visszatérő motívum, hogy Jazz Jackrabbitot sokan a Sonic the Hedgehog rip-offjaként említik, de ennek különbségeire, egyedi megoldásaira, fegyverrendszerére és vad tempójára is kitérnek. Nem maradnak ki a ’90-es évek gamer szubkultúra sajátos humorú megjegyzései, önironikus visszaemlékezések, illetve az akkoriban népszerű technikai újítások, a parallax scroll vagy a gyors reagálást igénylő platformer-játékmenet elmesélése sem.

A franchise fejlődése, a folytatás (Jazz Jackrabbit 2), valamint a soha el nem készült 3D-s folytatás is szóba kerülnek, amelyek mind más-más korszakokat, fejlesztői döntéseket és játékmeneti különbségeket villantanak fel. Milyen kérdések, kritikák és nosztalgikus élmények kapcsolódnak a PC-s platformerek aranykorához? Mit jelent az, amikor egy játék a technikai bravúrok ellenére is kihívásokkal küzd a játékélmény terén?